Kolposkopi

Kolposkopi Nedir?

Kolposkopi, doktorun rahim ağzını incelemesine olanak veren ve girişimsel olmayan bir yöntemdir. 6-40 kat büyütme özelliği olan kolposkop adı verilen ışıklı aletle rahim ağzını daha net görüntüleyerek rahim ağzını daha net değerlendirme işlemidir.

Klinik bir işlem olan kolposkopi yönteminde kullanılan kolposkop, ışıklı bir büyüteç olup dürbüne benzemektedir. Çıplak gözle yapılan jinekolojik muayenenin kolposkopi yöntemiyle büyütülerek yapılması başta rahim ağzı kanseri olmak üzere vagenin de değerlendirilmesine imkan sağlar.

Kolposkopi işlemi sırasında şüpheli bir bölgenin görülmesi halinde kolposkopik biyopsi yapılarak şüpheli bölgenin incelenmesine imkan sağlar.

Kolposkopi Hangi Hastalıklarda Yapılır?

Kolposkopi özellikle klinik belirtileri olmayan rahim ağzı kanserinin (serviks kanseri) erken evrede saptanabilmesine yardımcı olur. Özellikle sitolojik sonuçları ve smear testi anormal çıkan veya HPV testinde HPV 16 veya 18 pozitif gelen hastalarda rahim ağzının değerlendirilmesi için kolposkopi uygulanır. Rahim ağzı kanseri yavaş ilerleyen bir kanser olduğu için jinekolojik muayenelerde yaşanan değişimler kolposkopi ile daha rahat değerlendirilebilir.

Serviks kanserinin erken teşhisinde hayati rolü olan kolposkopinin kullanım alanı sadece bununla sınırlı değildir. “Kolposkopi neden yapılır?” sorusunun ilk yanıtı servikal kanserlerin erken teşhisi olabilir ancak bunun haricinde birçok hastalığın takibi ve teşhisinde kullanılabilir.

“Kolposkopi neden yapılır?” , “Kolposkopi endikasyonları nelerdir” veya “Kolposkopi ne zaman yapılmalıdır?” sorularının yanıtı şunları içerir;

• Rahim ağzı kanserinin teşhisinde,
  • Vulvadaki şüpheli lezyonların değerlendirilmesinde,
  • Kadının dış genital gölgesi olan vulvada gözle görülebilen prekanseröz değişiklikler tanısı için kolposkopi uygulanabilir.
  • Vulvanın uzun zamandır mevcut olan kaşıntının değerlendirilmesinde kolposkopi kullanılabilir.
  • Serviks dokusunda prekanseröz henüz kanser olmamış ancak kanser gelişebilecek değişikliklerin teşhisi
  • Vajina dokusunda prekanseröz yani henüz kanser olmamış ancak kanser gelişebilecek değişikliklerin tanısında kolposkopi yapılabilir.

Bunların yanı sıra kolposkopi şu durumlarda yapılabilir:

• Gebelik döneminde de kolposkopi yapılabilir.
  • İnfertilite yani kısırlık nedeninin ortaya konulmasının gerektiği durumlar
  • Serviks üzerindeki herhangi bir ameliyattan önce kolposkopi yapılabilir.
Kolposkopi Hazırlık Süreci Nasıldır?

Kolposkopi yöntemi kadınlar arasında endişe uyandırabilmektedir. Kolposkopi işlemi aslında ağrısız ve neredeyse risksiz bir uygulamadır ancak yine de yaşanan endişeler hastayı rahatsız edebilir. Kolposkopinin yaratacağı endişeyi azaltmak için işlemle ilgili bütün detayların öğrenilmesi önemlidir.

Kolposkopi işlemi;

• Net bir görüntü alınması adına adet döneminde kolposkopi planlanmaz.
  • Kolposkopiden bir veya iki gün önce cinsel ilişkiye girilmemelidir.
  • Kolposkopiden bir veya iki gün önce tampon kullanılmamalıdır.
  • Kolposkopiden önceki iki gün boyunca vajinal ilaç kullanılmamalıdır.
  • Kolposkopi öncesi vajinal duş alınmamalıdır.
  • Kolposkopi işleminden önce doktorun önerebileceği basit ağrı kesiciler kullanılabilir.
  • Kolposkopi öncesi yaşanan endişeyi azaltmak için egzersiz, meditasyon veya yakın arkadaşla zaman geçirerek rahatlama sağlanabilir. İşlem sırasında müzik dinlemek gibi aktiviteler de yaşanabilecek endişeyi azaltabilir.
Op.Dr. Gülçin Çetin UYSAL